Ta bort gammal bokföring i enlighet med lagen

Hej!

Räkenskapsinformation (bokföring mm) måste ju bevaras i sju år efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades.

Detta innebär att räkenskapsinformation får förstöras efter sju år.

Hur förstör jag sju+ år gammal räkenskapsinformation i iOrdning?

Tack!

Gå in under Räkenskapsår. När det gått mer än 7 år sedan årets utgång kan du ta bort ett år. Alla verifikationer och fakturor för året tas bort.

Hej och tack för snabbt svar!

Det låter lovande, men det fungerar tyvärr inte hos mig (iOrdning 6).

När jag går till Räkenskapsår i vänsterspalten och markerar tex år 2012 så kan jag inte ta bort det (minus-knappen längst ner är grå/inaktiv, Meny/Redigera/Ta bort är grå/inaktiv och om jag högerklickar på år 2012 så kommer ingen meny upp).
Det spelar ingen roll om “Visa inte” är ibockad eller ej.

Det enda året jag kan ta bort är innevarande år (genom att trycka på minus-knappen).

Missar jag något?

Tack igen!

Ah förlåt, missade att detta inlägg var under “Äldre versioner”. Nej, denna möjlighet finns tyvärr bara i iOrdning 7 och senare.

Aha, det förklarar saken :slight_smile:

Tidigare info var lite missvisande: Kan endast ta bort innevarande Räkenskapsår om det inte innehåller bokförda verifikationer. Kan faktiskt ta bort alla Räkenskapsår så länge de inte innehåller bokförda verifikationer. Men kan alltså inte ta bort några Räkenskapsår med bokförda verifikationer (även om de är äldre än 7 år).

Går det att göra någon nöd-lösning i iOrdning 6?

• Någon bokföringsmanöver som kan göras för att ett Räkenskapsår äldre än 7 år ska kunna tas bort?
  • Kan man starta en ny .bok-fil varje nytt år (innehållande bara 1 år) och sedan ta bort .bok-filer äldre än 7 år? Något man borde tänka på i så fall för att få bokföringen att fungera (så bra som möjligt)?

Tack för svar!

Ja, tomma räkenskapsår går förstås att ta bort utan begränsning både i version 6 och 7.

Jag kan inte komma på något sätt att ta bort år i version 6. Du kan förstås påbörja en ny fil och importera SIE-filer för de senaste 7 åren, men du kommer då inte få med några fakturor.