Test av e-faktura

Har iOrdning någon “test-kund” som man skulle kunna testa att skicka en e-faktura till för att se att alla fält etc. är inställda/ifyllda på rätt sätt? Eller hur har ni som använder e-faktura säkerställt att allt fungerar innan första fakturan ska skickas?

/TvjD

Vet ej om det finns någon test-kund (bra idé). Min erfarenhet av e-fakturering till såväl svenska som norska kunder är att det oftast funkat. För några versioner sedan formaterades norska org-nummer ej korrekt, vilket är fixat. Att testa om det funkar genom att göra det på riktigt är så jag lärt mig vad som funkar och/eller går fel.

Men.

E-fakturering är ett svart hål då man inte vet vad som skickats iväg (till skillnad från en bifogad pdf i ett mail), Det finns ingen förhandsvy eller fil man kan läsa, bara en kvittens i status-raden på att 1) det skickats 2) det emottagits (men ej om det som mottagits är korrekt formaterat eller innehåller all nödvändig information). Efter detta får man hålla koll på om fakturan betalats genom att logga in på banken. När det inte funkar är det bra att ha (god) kontakt med kunden eller kundens ekonomi-avdelning. I början är det “läskigt” men så småningom vänjer man sig vid fram-och-tillbaka-dansen och kontakten med kundens ekonomiavdelning.

Min lösning har varit att ha mail och telefon-kontakt med kunderna för att förstå om det funkat eller ej, vilket behövts när kunderna missat att godkänna fakturan i sina system eller, som i de norska fallen, ej korrekt formatering av org-nummer.

Not: Detta är ingen kritik av iOrdnings implementation av e-fakturering som jag tycker är helt okej (även om jag gärna hade fått en förhandsvy över vad som skickas iväg.

Skulle det vara intressant att kunna få ut XML-filen som skickas? Eller är du isåfall ute efter något mellanting mellan denna och iOrdnings vanliga förhandsgranskning av en faktura?

@ErikAderstedt Om det skulle gå att få ut XML-filen vore det helt fantastiskt (åtminstone för mina situationer).
När e-fakturering funkar, så funkar det bra, men det skulle vara skönt att kunna ha en fil där man kan se att all information man matat in i iOrdning kom med (t.ex för felsökning, verifiering eller i samtal med kundens ekonomiavdelning).

Det skulle t.ex kunna vara en bekräftelse-dialog som poppar upp när man väljer att skicka e-faktura med en knapp som säger Skicka E-faktura (och allt funkar som det gör idag med statusrad (Skickad -> Mottagen) och en knapp bredvid som säger Visa/Spara XML (som ger möjligheten att läsa/bekräfta innan man klickar på Skicka E-faktura).

Och gärna efter att den är skickad i Fakturor-listvyerna för respektive faktura - att kunna växla mellan förhandsvyn (som visas när man trycker mellanslag eller dubbelklickar) som visar PDF-fakturan och XML-strukturen.

Alternativt så skulle XML-filen kunna sparas automatiskt i samma mapp som PDF-fakturan (vid skriv ut - spara som PDF).

Eller bara en hänvisning till var XML-filen sparades ;).

Jag kommer att lägga till så att en kopia av XML:en sparas lokalt (inuti iOrdnings cacheutrymme) varje gång man skickar en e-faktura. I fakturalistan kommer man att se en liten kopiera-ikon bredvid “Mottagen” som läser in denna kopia och kopierar innehållet till klippytan. Klickar man där kan man alltså klistra in XML:en i något annat program för att titta på den.

Det kommer alltså bara gå att använda denna funktion bara på framtida fakturor, bara för mottagna fakturor och bara för fakturor som skickades på just denna dator. För övriga fakturor visas inte denna knapp.

Rättelse: utöver mottagna fakturor kommer det även gå när fakturan inväntar kvitto eller om den är nekad.

Fantastiskt smidigt! Tack :smile: