Vet ej om det finns någon test-kund (bra idé). Min erfarenhet av e-fakturering till såväl svenska som norska kunder är att det oftast funkat. För några versioner sedan formaterades norska org-nummer ej korrekt, vilket är fixat. Att testa om det funkar genom att göra det på riktigt är så jag lärt mig vad som funkar och/eller går fel.
Men.
E-fakturering är ett svart hål då man inte vet vad som skickats iväg (till skillnad från en bifogad pdf i ett mail), Det finns ingen förhandsvy eller fil man kan läsa, bara en kvittens i status-raden på att 1) det skickats 2) det emottagits (men ej om det som mottagits är korrekt formaterat eller innehåller all nödvändig information). Efter detta får man hålla koll på om fakturan betalats genom att logga in på banken. När det inte funkar är det bra att ha (god) kontakt med kunden eller kundens ekonomi-avdelning. I början är det “läskigt” men så småningom vänjer man sig vid fram-och-tillbaka-dansen och kontakten med kundens ekonomiavdelning.
Min lösning har varit att ha mail och telefon-kontakt med kunderna för att förstå om det funkat eller ej, vilket behövts när kunderna missat att godkänna fakturan i sina system eller, som i de norska fallen, ej korrekt formatering av org-nummer.
Not: Detta är ingen kritik av iOrdnings implementation av e-fakturering som jag tycker är helt okej (även om jag gärna hade fått en förhandsvy över vad som skickas iväg.