Tips för användbarhet!


#1

Hej,
Jag har några tips för förbättrad användbarhet som jag skulle vilja dela med mig av:
o När man registrerar en verifikation så använder man ju Enter eller Tab för att gå vidare mellan rutorna. När man fyllt i något i Debet så är det väl onödigt att Kredit markeras. Det borde bli en ny rad istället.
o Om man inte använder kostnadsställen så borde man inte ha den kolumnen när man registrerar.
o När man registrerat en verifikation så vill man ganska ofta skriva ut den. Nu måste man registrera den och sedan trycka på 2017, leta upp den och sedan skriva ut den. Det borde finnas en knapp för “Registrera och skriv ut” eller så borde man komma direkt till verifikatlistan när man registrerat, så att man lätt kan skriva ut.

// Fredrik


#2

Tack för alla bra tips!

  1. Ibland (ganska ofta) råkar jag skriva i debet istället för kredit och då vill jag inte hoppa över kredit. Tidigare versioner hoppade över kredit automatiskt om beloppet matades in på ett kostnadskonto men jag återimplementerade inte det för iOrdning 7 eftersom det blir ett inkonsekvent beteende som inte är helt lätt för användaren att förstå.

  2. I tidigare versioner så syntes bara kolumnen när man hade lagt upp minst ett kostnadsställe. Detta gjorde det lite ologiskt i dokumentationen. Att hoppa över fältet är ett bra mellanting, jag lägger in detta på åtgärdslistan.

  3. Ok, jag får nog fundera lite kring detta. Har du en stor eller liten skärm när du jobbar?


#3

När vi är inne på tips vill jag på nytt återkomma med önskemålet om namn på kundfakturor i likhet med det som finns på leverantörsfakturor!


#4

Hej,
Jag använder oftast en stor skärm, men ibland använder jag skärmen på min 13" Macbook Pro.


#5

Förresten, ett tips till. När man vill se sina verifikationer och klickar på 2017 så visas årets första verifikation överst på skärmen. Det är ju ganska osannolikt att man vill se den, det är troligast att man vill se sina senaste verifikationer. Alltså, sortera gärna så att man ser sin senaste verifikation längst ner utan att behöva skrolla.


#6

Du kan förstås sortera om verifikationslistan genom att klicka på någon av rubrikerna, men jag kan hålla med om att förvald sortering kanske ska vara i fallande verifikationsordning.


#7

Ursäkta! Fortsätter med önskemål om namn på kundfakturor i likhet med det som finns på leverantörsfakturor! Detta finns i många redovisningsprogram, varför inte i iOrdning?
iOrdning som för övrigt är ett mycket bra program jämfört med många andra!


#8

Fortsätter med frågan om namn på kundfakturor! Hur många av användare av iOrdning
önskar sig detta? Önskvärt, något skäl till varför det här inte tillgodoses finner jag inte då kundnamnen ändå kan tas fram?


#9

Som jag tidigare sagt till dig anser jag att verifikationsnamnen blir för långa och att det inte är tillräckligt relevant för kundfakturor. Att de finns på verifikationer för leverantörsfakturor är för att det annars blir två helt olika typer av verifikationer som båda får namnet “Faktura #xxxx betald”.


#10

Mot bakgrund att jag har ganska lång erfarenhet när det gäller redovisning vill jag ändå anföra följande skäl till mitt önskemål om namn på kunder i verifikationerna.
Förstår inte ditt resonemang om att namnet på kundfakturorna ej har samma relevans som leverantörsfakturorna. Vid en skatterevision tex är det tvärtom att namnet på kunderna har en högre relevans enl min erfarenhet, dessutom är nyttighetsgraden minst minst lika viktig.
Förstår inte heller att verifikationsnamnen skull bli längre på något sätt då det mer beror på hur långt kund- eller leverantörsnamnet är, dessutom kan säkert det här lösas vilket man gör i en del andra redovisningsprogram.
Mitt önskemål om detta kvarstår därför!