Vad behöver jag bokföra vid årsskiftet och hur nollar jag konto 2012?

Jag förstår inte riktigt vad jag behöver bokföra för att avsluta 2014 års bokföring (mitt första år). Jag har inga avskrivningar eller så. Resultatkontona har ju nollats automatiskt vid årskiftet. Behöver jag ändå bokföra detta på något vis? Eller räcker det att kreditera 2019 och debitera 8999, och sedan nolla kapitalkontona 2011-2019 mot 2010?

Kan någon beskriva i detalj hur jag gör för att nolla kontot 2012 (avräkning för skatter och avgifter). Jag har en plussumma där.

Ska jag även manuellt göra något med momsen i bokföringen? Jag har helårsbetalning av momsen och har alltså inte betalat in någon moms än. Som det är nu står summorna jag ska betala in kvar på respektive momskonto: 2610, 2630 och 2640. Ska de göra det tills jag betalar? Eller ska jag på något vis kvitta detta mot eget kapital 2010? I så fall hur?

Tacksam för hjälp!

Jag skulle också vilja veta detta.

Balansräkningen är endast en ögonblicksbild av företaget per bokslutsdatum, i ditt fall 2014-12-31. Det kan alltså finnas skulder till t ex Skatteverket uppbokat som bara ska fortsätta i balansen till nästa år. Dessa ska alltså inte “nollas” i bokslutet - då skulle det bli som att du inte hade denna skuld plötsligt (eller några tillgångar för den delen på konton 1000-1999). Balansen ska istället vara ingående för nästa år (2015) så att du kan se förändringarna som gäller innevarande år. Detta gör du under “Räkenskapsår” (RÅ) och knappen “Beräkna utifrån föregående år” när du lagt upp RÅ2015. Denna knapp kan du alltid trycka på igen. T ex i det tillfälle du glömt något från 2014 som du måste lägga in efter du börjat registrera på 2015. Efter bokslutet, så ska du så klart inte lägga in mer på 2014…

Du verkar lite osäker på detta, så jag hade nog rekommenderat dig att sitta med en revisor några timmar för att få 100% koll på bokslut etc. Dumt att börja fel.

Har du fler detaljerade frågor - så kan jag dock försöka svara :slight_smile:

Bara för att vara extra tydlig:
Balansräkningen byggs upp av kontona 1000-1999 (tillgångar), 2000-2099 (eget kapital) och 2100-2999 (Skulder). Det är dessa som flyttas från år till år och inte nollas då heller.

Så… det enda man ska göra är att trycka på knappen för att föra över till ett nytt år Winther?
Jag har fortfarande inte gjort klart allt för förra årets bokslut, om du orkar tror jag nog att många skulle uppskatta en steg för steg guide för hur man skall göra i iOrdning, eller ännu bättre att utvecklarna lägger in en funktion som fixar rubbet :smiley:

Japp. Annars blir liksom varje år blankt…inga tillgångar och inga skulder. Och det stämmer ju inte. Du kan som sagt trycka på knappen flera gången. Det enda den gör är att räkna om balansen vid årsskiftet. Sedan i balansrapporten så ser du ingående balans för året, hur mycket som ändrats under året, och vad balansen är vid ett visst datum (t ex just nu).
Håller med om att en steg-för-steg-guide skulle vara kanon, men jag är nog inte rätt person för detta. Jag har endast googlat mig fram till hur bokslut bäst görs för just min firma. Jag har en checklista för bokslut som jag kan skicka (verkar inte som jag kan bifoga dokument här) om du ger mig din mailadress.