Vart ställer jag in kontant- eller faktureringsmetoden?

Ny på iOrdning sedan september så här kommer en nybörjarfråga. Jag har för avsikt att bokföra enligt kontantmetoden, men nu när jag tittar på mina verifikationer för 2024 så ser jag att jag har lyckats skapa en verifikation både när fakturan skickas och sedan en ny verifikation när den betalats. Antar att det inte är så det skall gå till om man använder kontantmetoden? Minns tyvärr inte om jag ställt in någonstans vilken metod som skall gälla. Har också lyckats göra lite både och, så de flesta skickade fakturor har fått verifikationer både vid skickade och betalda, men inte alla. Hur korrigerar jag detta? Och vart har jag gjort tokigt?

Det är rätt att om du valt kontantmetoden (under Ställ in / Fakturering) ska det normalt sett bli endast en verifikation. Ett viktigt undantag är dock om du skickar fakturan på ett år men får betalt nästa år. Då ska det vara två verifikationer. Gäller detta din faktura?

Det var tyvärr fakturametoden som var ikryssad, fel av mig. Går det att rätta till i efterhand? Har även missat att lägga in ett kvitto för 2024, kan man göra det i efterhand på något sätt?

Vilken metod som gäller för en viss faktura är det som är ikryssat när fakturan skickas, och det går inte att ändra i efterhand. Det är dock aldrig fel att använda fakturametoden (däremot finns det begränsningar i när du får köra kontantmetoden).

Du kan lägga in verifikationer på föregående år. När du väljer verifikationsdatum, klicka på det lilla hänglåset bredvid. Då kan du välja datum fritt.