Växla från Bokio till iOrdning


#1

Hej!

Är ny användare av iOrdning, efter att ha växlat enskilda firmans bokföring från Bokio (som tog bort en massa användbara saker från sin gratisversion) - iOrdning verkar mer prisvärt än deras billigaste betalnivå och innehåller ju också bra deklarationshjälp.

Upptäckte några saker att se upp med när man importerar sin gamla bokföring från Bokio till iOrdning i form av SIE-filer:

Bokio har ett fomat-fel utan bindestreck i organisationsnumret, i SIE filen står det i formatet
#ORGNR 7901019999
…men behöver i en editor ändras till formatet…
#ORGNR 790101-9999
…för att fungera för import i iOrdning

En annan fintig sak är att oavsett firmatyp så redovisar Bokio årets resultat på konto 2099 som det verkar saknas skattekod för, för enskild firma i iOrdning - och då får man inte sin fina deklarationsblankett ifylld i iOrdning. Jag gissade på att under “accounts” ställa in samma kod som för konto 2019, dvs SRU-kod “B10”. (Konto 1019 verkar vara bättre/vanligare för årets resultat i en enskild firma än 2099). Bytte till 2019 på senaste bokslutet, men behövde ju kunna hantera 2099 i omföringstransaktionen i början av året.

Har någon annan upptäckt andra saker att tänka på när man växlar från Bokio?

Mvh,
Erik, nybörjare i iOrdning


#2

Börjar bli dags att byta från Bokio. Har det gått bra för dig och tror du att en riktig nybörjare skulle klara sig med iOrdning? Mvh Peter


#3

Detta gjorde jag för att använda mig utav Bokios kontoplan (BAS 2014?) som enskild firma med förenklat bokslut.
Kopierade Bokios SRU-kod mappning och formaterade den för SIE-fil: https://pastebin.com/y5jive5r
iordnings NE-hjälp klagade på att dessa konton saknade SRU-kod, raderade dem (tog en evighet). https://pastebin.com/uNRzJLq9

Känns inte säkert att allt blev rätt, har inte kompetensen att kolla. Vill nog istället använda mig utav iordnings enklare kontoplan och försöka importera endast detta årets verifikationer med konverterade kontonummer (om det behövs). Utöver verifikationer ska nog ingående och utgående balanser ställas in eller importeras också.

Alternativt använda Bokio året ut…