Verifikation för momsavstämning

Hej,

Jag är ganska ny på det här med bokföring. Jag har gjort momsdeklaration en gång tidigare, och ska nu göra min andra. (jag har tremånadsperiod). Det har blivit lite fel i min bokföring angående verifikationen för momsavstämningen, och jag delar upp det hela i tre frågor:

1. När jag tittar på mitt kontoutdrag så ser jag att jag betalade in pengar för moms den 15e augusti, men när jag kollar i mina verifikationer i Iordning så ligger det en för momsavstäming den 30e juni. Verifikationen har alltså fel datum, men jag tror att den bildades automatiskt när jag gick in under rapporter - moms och klickade på “skapa verifikation”? Jag minns inte (det var ju nästan 3 mån sen), men var det så att man kunde välja verfikationsdatum då? Hur gör jag annars för att den verifikationen ska få rätt datum direkt nu när det snart är dags för momsdeklaration igen?

2. Eftersom den verifikationen fick fel datum, är det då inget annat att göra än att dra streck över allt det och skapa en ny verifikation manuellt? Eller är det möjligt att ändra datum på en verifikation på något sätt?

3. När jag tittar på mitt kontoutdrag så ser jag att jag betalade 3458 kr till momsen, men när jag tittar på verifikationen så är summan 3457,83 kr. Det är alltså någon typ av öresutjämning som ska till där… Det verkar krångligt, något tips om hur jag ska gå till väga där?

Tacksam för svar!

Hej, skulle jättegärna vilja ha hjälp med detta! :slight_smile:

Man kan göra det i lite olika ordning, men jag gör så här. Tre steg:

1. Momsavstämningen i iOrdning kör du efter periodens slut, och den kommer att lägga sig på sista datumet i perioden, d v s 30 juni i ditt fall. Då får du en balans på 2650 beroende på om du får en skuld till Skatteverket eller inte. Låt oss säga skuld:
    2650: K 10.000:-
    (2610 D/2640 K) 10.000:- (antar att du har både ingående och utgående moms)

2. Sedan när du redovisar moms till Skatteverket (på deras hemsida) i början av augusti för perioden april-juni, så för du över pengar till skattekontot för att täcka momsen (har du redan pengar på skattekontot, så behöver du ju inte göra detta):
    1630 D 10.000 :-
    1930 K 10.000 :- (antar att du tar det från ett bankkonto)

3. När sedan Skatteverket drar pengarna den 15 augusti (cirka), så tar du bort momsskulden (“Momsredovisning”) genom att minska tillgången på Skattekontot:
    2650: D 10.000:-
    1630: K 10.000:-

Borde funka!

Förresten: Innan du kör punkt 1 (momsavstämningen i iOrdning), så dra ut eSKD-filen på momssidan i iOrdning. Då kan du importera den direkt på Skatteverkets momsredovisningssida, så slipper du mata in siffrorna manuellt. Balansen (d v s skillnaden mellan ingående och utgående moms) måste man dock själv knappa in på sidan, om jag minns rätt.

Jag tror att konto 1630 gäller för AB. För enskild firma brukar man använda 2012…