Verifikationer vid nytt räkenskaps (RÅ) - nya plus gamla parallellt

Hej - snart är det nytt år och jag vill vara förberedd. Detta är mitt första bokslut också, varför jag undrar hur iOrdning ska hanteras för att kunna fortsätta registrera 2014, även efter jag börjat registrera verifierat för 2015.

1. Kan man bokföra verifikat på 2014 även in i nästa år (t ex under januari), trots att jag redan då börjat registrera verifikat
    på 2015 (t ex fakturor)?

2. När ska alla “vändningar” av balansförda, förutbetalda kostnader bokas? Lägger man alla till 2014-12-31?

3. När räknar man ut “Ingående saldon för 2014”? Gör man det när man fastställt bokslutet, typiskt ett par tre månader in 2015? Eller måste jag göra det INNAN jag börjar registrera verifierat för 2015?

4. Tantiem registreras/fastställs normalt vid stämman. Så detta kommer ganska sent in i nästa år. Är det bara då att lägga till detta för föregående år (2014) och sedan vända balansen vid utbetalning (2015, efter stämman)?

5. Hur “stänger” man föregående år? Vad är det sista man gör innan 2014 helt stängs (inga fler verifikat)? Är det inte att man fastställer vinsten/förlusten på 8999 och för in det i balansräkningen. Detta görs ju också då långt in i nästa år.

TACK! Tror det är många som kommer att ha dessa frågor snart :slight_smile:
Mvh Jonas

Hejsan

Kan säga att jag sitter och har samma funderingar med. Har tydligen gjort fel de senaste 2 åren sedan jag bytte till iOrdning. Har haft önskemål om en enkel funktion som gör allt detta automatiskt precis som momsverifikationen fungerar men har inte fått någon respons på det.
Jag “tror” att man kan följa guiden längst ned på den här sidan under rubriken "Nollställning av eget kapital"

Efter det helt enkelt föra över det till konto 8999 enligt:

Jag tror (och hoppas) att det inte finns någon begräsning på att redigera/lägga till verifikationer även tidigare år eftersom jag själv behöver göra det nu så det går nog bra att vänta. När allt verkar klart borde du kunna gå in under räkenskapsår och klicka på knappen att beräkna ingående saldon från tidigare år.

Men som sagt, jag har själv småpanik just nu hur man egentligen skall göra! :smiley: