Vissa konton saknar SRU kod


#1

Läste in en SIE-fil och fick meddelanden att vissa konton saknar SRU-kod. Jag tog då och tryckte på knappen för “Konvertera SRU-koder”, men jag får fortfarande meddelandet att SRU-koder saknas. Kontroll av bokslut är ju grönmarkerad, dvs "Har du SRU-koder på använda konton "är förbockad och grön. Jag kör senaste versionenfrån Apple App Store

Hur kommer jag vidare?


#2

Vilken företagsform har du?


#3

Aktiebolag. Har sökt på forumet, men blir inte klokare


#4

Ok, och du får alltså inget meddelande om att vissa konton inte kunde ställas in när du klickar på “Konvertera SRU-koder”? Du får gärna spara och maila över bokföringsfilen till info@iordning.se så kan jag kika på det.


#5

Fick meddelande om att vissa konton ej kunde ställas in, men eftersom jag hade SRU-koder på alla använda konton ignorerade jag det meddelandet.


#6

Ok. Var får du då meddelandet att SRU-koder saknas? När du försöker visa INK2?


#7

Exakt. Meddelandet dyker upp när jag trycker på knappen INK2 ute i vänster marginalen där Rapporter M.M. finns


#8

Kan du se om du har ingående saldon på konton som saknar SRU-koder?


#9

hmm, hur kollar jag det. Jag har kontrollerat att alla kontona som syns i Balansräkning har SRU-koder, men hur kontroller jag de ingående saldona? Jag tog en titt i huvudboken på konto 1080 där jag kan ju se ett saldo högst upp till höger och längst ner till höger, men “inga transaktioner för det valda kontot” visas i mitten


#10

Ingående saldon ser du under Ställ in / Räkenskapsår. Markera räkenskapsåret, så ser du saldona nere till höger.


#11

tittade där , men där står ju inga SRU-koder och de kontona som finns där är samma som finns i Balansräkningen och de kontona har SRU-koder


#12

Enklast är nog att titta på vilka konton som saknar koder, och sen se om de finns i listan med ingående saldon. Som sagt, maila gärna över bokföringsfilen till info@iordning.se så kan jag kika på det.


#13

Jag säg till att alla konton i kontoplanen hade SRU-kod och fick fortfarande samma fel. Då testade jag att exportera en SIE-fil och läsa in den igen. Nu verkar det fungera!