Vissa konton saknar SRU-koder


#1

När jag ska skapa min NE blanket får jag svaret att vissa konton saknar SRU-kod. När jag klickar på “Konvertera SRU-koder” kan jag uppdatera programmet men får svaret att det misslyckades och presenteras en lista med 45 konto som ska ställas in manuellt. Det konstiga är att jag inte använder dom flesta av dessa.
Det blir inte tydligare för mig när vissa SRU-koder består av tre siffror, andra av fyra siffror och vissa av NE fältets benämning såsom R1, B14 etc.

När jag tittar under “Kontroll inför bokslut” på 2020 så står det att alla använda konton har SRU-kod.
Hur kommer jag vidare med detta?


#2

EDIT: Nedanstående gäller inte längre sedan november 2023. Nu är det fyrsiffriga koder som gäller. Gå in under NE och klicka på “Konvertera SRU-koder” för att ställa in koderna enligt BAS-kontoplanen.

Troligtvis beror detta på att du har en gammal kontoplan. För NE bör du använda SRU-koder som är lika med fältets benämning (som t.ex. R1). De gamla tre-ställiga koderna fasades ut för mer än 10 år sedan. Fyr-ställiga koder används för aktiebolag.

Du behöver gå in under Ställ in / Konton och skriva in rätt SRU-kod på alla konton med tre- eller fyr-ställiga koder.


#3

Ett litet tipps till andra är att det måste vara stor bokstav för att kontosaldot ska föras in i NE blanketten. Däremot försvinner varningen även om man använder liten bokstav.


#4

Tack för tipset, jag ska åtgärda så att enbart stor bokstav är tillåtet att mata in.