1 öre fel vid varje betalt faktura med valutadifferens


#1

Hej,

jag upptäckte att det ackumulerats ett fel om 1 öre per faktura jag skickat där jag använt den automatiska funktionen för att bokföra valutadifferens.

Bakgrund: Jag fakturerar en amerikansk kund i dollar med fakturamodellen. När fakturan blir betalt fyller jag i faktiskt belopp jag fått i kronor. iOrdning gör då en kontering mot mitt valda konto 8330 - valutadifferenser. Dock har man gjort ett öre fel vid varje uppdelning vilket är rätt märkligt.

Vid utställd faktura Vid betalning
122 667,22 -122 667,21
147 333,22 -147 333,21
111 458,34 -111 458,33

Upptäckte detta då mitt saldo på 1510 - Kundfordringar var 0.03 SEK


#2

Har du möjlighet att maila över bokföringsfilen till info@iordning.se så får jag kika på det?


#3

Hej Erik,

skickade jag nånsin över min bokföring? Buggen tycks kvarstå, jag har nu 11 öre ackumulerat. Hade helt glömt denna tråd men återupptäckte nu när jag kollar av kundfordringar mot obetalda:

Det är konsekvent så att när jag markerar en faktura som fullständigt betald med det belopp jag angivit, konteras 1 öre för lite mot 1510 - kundfordringar. Jag får nu manuellt gå in och flytta ett öre på varje verifikation för betald faktura från valutaförlust till 1510.

Detta är dock historiskt data, kanske buggen redan funnen och löst eller är min fil fortfarande intressant?


#4

Detta fel är åtgärdat men nästa version är inte släppt ännu. Jag hoppas kunna släppa den inom två veckor.


#5

Jag upptäckte att jag inte riktigt löst problemet - en viss typ av felfall gällande avrundningar kvarstår. Jag jobbar på detta.