Big Sur + 7.6.0, kan inte öppna igen efter att ha sparat


#1

Hej! Jag uppdaterade till Mac OS Big Sur för någon vecka sedan. Igår gjorde jag en del bokföring och det var inga problem.

Men idag fick jag plötsligt problem. Efter att jag öppnat ett dokument och sedan sparat det, och sedan skulle öppna det igen, så fungerade det inte. Kollade och såg att en automatisk uppdatering gjorts av iOrdning idag. Eftersom det gick fint innan dess borde det ha med den här senaste uppdateringen att göra.

När jag öppnar ett dokument som jag sparat före uppdateringen ser allting ut som vanligt, men om jag sparar det i den nuvarande versionen och stänger kan jag sedan inte öppna det igen utan får felmeddelandet “Version number too low - this version cannot load this file”.

Tur att man har backup… Jag har provat med flera olika dokument. Jag försökte också exportera till en .sie-fil efter att ha öppnat en säkerhetskopia, men den blev tom, ingenting kom in när jag försökte göra ett nytt dokument och importera.

Jag skulle vara tacksam för råd. Kan jag till exempel installera om till den föregående versionen igen? Om jag borde vända mig någon annanstans än till detta forum, till exempel till någon support, så berätta gärna det för mig - jag har inte läst här tidigare utan precis registrerat kontot enkom för att kunna göra detta inlägg :slight_smile:


#2

Ja, jag är medveten om detta och försöker lösa det. Förhoppningsvis under dagen. Ber om ursäkt för strulet!


#3

Installerat uppdatering och kan verifiera att det nu funkar att öppna dokumentet igen.


#4

Var hittar jag uppdateringen? Jag kör via App Store och ser ingen ny uppdatering där?


#5

Fint!

Uppdateringen ska finnas i Mac App Store. Vilken version av macOS kör du?


#6

Big Sur. När jag öppnar App Store och går in på fliken Uppdatera syns bara under rubriken “Nyligen uppdaterad” att programmet uppdaterades igår. Om jag söker på iOrdning hittar jag bara alternativet “Öppna” vilket alltså öppnar gårdagens version. Jag har automatisk uppdatering vald så jag brukar inte gå in och leta efter uppdateringar manuellt, men den nya uppdateringe borde ju ändå dyka upp under Uppdatera då väl?


#7

Såvida du inte redan fått ner 7.6.1 så bör uppdateringen synas. Kan du prova att starta om datorn?


#8

Jag testar med det :slight_smile:


#9

Yes! Tusen tack :slight_smile: När jag gick in på appen nu kom alternativet Uppdatera upp och efter det fungerar allt igen!