Blank Momsredovisning


#1

Försöker avsluta momsperioden för december men ser enbart en blank skärm, se bifogad skärmdump. Inga felmeddelanden eller annat, bara en blank skärm.


#2

Uppdatera till senaste version 6. Kör du från Mac App Store, hämta då under Uppdatera i Mac App Store.

Annars kan du uppdatera inifrån programmet eller via denna länk:
http://www.aderstedtsoftware.com/downloads/iOrdning6.zip


#3

Uppgradering räckte inte, fick ta bort och installera igen, då löste det sig på just VAT-sidan. Problemet kvarstår på sidan för import av kontoutdrag. Den är helt blank för mig.

Ikonen för contacts (som du kan se på Daniels skärmdump) är också alldeles för stor.


#4

Ja, ikonen är för stor, det ligger på åtgärdslistan.

Beträffande vyn för kontoutdrag - är den helt blank inkl. det längst ner? Kan du bekräfta att du kör 6.0.61 eller 6.0.62?


#5

6.0.62 på OS X 10.12.2. Vänstermenyn syns och den grå listen i botten. Jag kan trycka på knappen för att ladda kontoutdrag från fil, men sidan är lika blank innan som efter.

Har försökt avinstallera iOrdning och ta bort plist-filer och annat med koppling för att få en helt “ren” installation men det gjorde ingen skillnad. Vet inte om det är någon issue med drivrutinerna till nya grafikkorten (det här är en Retina MacBook Pro 2016 med AMD GPU), fast jag har inte märkt av några problem i andra program.

Kör programet på engelska, och varje gång jag går in på “Preferences -> Language” så är inget språk alls valt, även om jag upprepade gånger väljer engelska. Provade att ändra till svenska och starta om (gränssnittet var då på svenska), men det löste inte mina problem med att ladda kontoutdragen.

Även om jag skapar ett helt nytt företag och försöker ladda kontoutdraget så förblir rutan blank.

Körde programmet från terminalen i förgrunden med hopp om att se något från stderr, men det var helt blankt, så inga ledtrådar där…

Banken är Länsförsäkringar, men om filen inte läses in korrekt p.g.a att de t.ex. ändrat sitt format på kontoutdragen så borde jag ju åtminstone få någon form av felmeddelande?


#6

Ok. Då är det ett problem med att ditt kontoutdrag inte läses korrekt, och du kan behöva hjälpa iOrdning på traven. Håll nere ‘alt’ när du klickar på ‘Importera kontoutdrag’.


#7

Det hjälper inte, den rutan är också blank. Länsförsäkringars .xls-format går av någon anledning inte alls att läsa in längre. Jag vet inte om det är en ändring på deras sida eller på din? Försökte exportera till .xlsx, men det verkar inte finnas stöd för det? Det gick däremot att exportera till CSV och importera genom att hålla ned alt-knappen som du föreslog.


#8

Excel-filer stödjs inte. Många banker exporterar filer med filändelsen XLS men som är CSV-filer egentligen. Det kan vara så att de bytt format på sin XLS-fil från CSV till riktig Excel.


#9

Även jag brottas med en blank momssida. Om jag installerar om programmet så syns den första gången jag går in på den, men därefter är den blank. Alla konton har momskod och jag kör senaste versionen av 6.x.


#10

Har samma problem. Om jag stänger ner iOrdning och startar igen så fungerar det första gången men sedan blir det helt blankt. Gör det lite svårt att kontrollera moms-uppgifterna…
Kör iOrdning 6.0.63 och macOS 10.12.4


#11

Jag har fått flera rapporter om detta och undersöker det.


#12

Någon lösning på G? Ska redovisa moms i augusti och undrar om jag ska vänta på en uppdatering eller göra det “manuellt”.


#13

Ser du den inte alls eller bara inte andra gången? Kör du 10.12.4 eller 10.12.5?
Kan du bekräfta att du kör 6.0.65 eller 6.0.68?


#14

Kör 10.11.6, det är den senaste versionen av MAc OS som jag kan köra. Har iOrdning 6.0.65. iOrdning skapade en korrekt momsverifikation för 2016 men momsblanketten samt eSKD är blanka.


#15

Blanka - som helt grå, helt vita eller inga siffror i blanketten?


#16

Blanka som i tomma fält i momsblanketten, dvs vita. En siffra finns med i blanketten det står 0 i ruta 49.


#17

Kan du maila över bokföringsfilen till info@iordning.se så får jag kika på det?