Bokföringsår försvann


#1

Hej
När jag öppnade min bokföringsfil hade bokföringsår bl.a. det senaste med över 100 verifikationer försvunnit. Behöver tips var jag börjar leta felet och hur jag undviker detta i fortsättningen. Övriga företag fungerade som det skulle.
Hazze


#2
  1. Har du öppnat samma fil som du öppnade senast?
  2. Vilken version av iOrdning 7 kör du?
  3. Vilken version av macOS kör du?

#3

Ja ja öppnar samma fil
Iordning 7.6.2
Catalina 10.15.7


#4

Jag har svarat dig via e-post.


#5

Hej!
Jag har fått ett liknande problem. Efter uppdateringen 25 januari 24 har samma bokföringsfil jag jobbade med på 2024 tappat alla händelser från 2022 och fram till idag. Jag har även provat att öppna backup-filer men samma problem kvarstår.


#6

Detta beror alltså på att det inte är den senaste filen som öppnades.

  1. Har du sparat filen i Dropbox / iCloud?
  2. Har du Time Machine aktiverat på disken där filen är sparad?

#7

Hej!

  1. Bokföringsfilen är sparad både på Google Drive och direkt på hårddisken. Det är exakt samma fel oberoende på vilken av versionerna som öppnas.
  2. Jag har provat med filer från backup men det är tyvärr samma resultat.

#8

Om din mapp på hårddisken är synkad med Google Drive kan din fil ha ersatts med en gammal fil från Google Drive.

Med “backup” menar du alltså Time Machine?


#9

Ja, det kan vara det som har skett med tanke på att de bär samma namn. Jag har ju annars varit noga med att spara två versioner.
Finns det någon funktion i iOrdning som säkerhetskopierar arbetet jag sysslade med senast även om Google Drive har råkat ersätta filen?

Ja, med backup menas Time Machine.


#10

Nej, det finns ingen intern säkerhetskopia tyvärr.

Det låter som att du har koll på dina filer, men annars tycker jag äldre versioner borde finnas i Time Machine. Dessa äldre versioner synkas såvitt jag vet inte över när Google Drive synkar.