Dubbla kundfordringar


#1

Jag har problem med dubbla kundfordringar som skapas automatiskt. Skrev visst i fel kategori ser jag då det gäller iOrdning 7 men det är samma problem som fanns i v. 6:

https://forum.aderstedtsoftware.com/t/kundfordringar-vill-bokforas-dubbelt/2707


#2

Numera hanterar iOrdning detta automatiskt, dvs om du kör kontantmetoden och har obetalda fakturor vid årsskiftet så bokar iOrdning iOrdning dessa som försäljning på årets sista dag, och sedan mot kundfordringar på betalningsdagen. Detta sker dock först när du markerar fakturan som betald - innan dess kan inte iOrdning veta att fakturan inte betalades på förra året.

Om du gjort enligt inlägget som du länkade, dvs manuellt bokat upp mot kundfordringar, behöver du alltså ta bort den verifikation som iOrdning skapat för försäljningen.


#3

Hm, det är ju väldigt lätt att missa att ta bort verifikationerna, som jag bittert fått uppleva. Min redovisningskonsult håller på att gå upp i limningen och tycker jag borde byta till något annat program än iOrdning eftersom det läggs till verifikationer per automatik utan att man blir tillfrågad. Det är ju inte så att man varje gång man bokför något på det nya året går in och tittar om det hänt något på föregående år, i alla fall inte jag…

Kan du förtydliga vad vitsen är med att kundfordringarna läggs till automatiskt vid betalning? De gör ju inte mycket nytta om en faktura blir betald först efter man gjort bokslutet, vilket troligen ganska ofta är fallet.


#4

I de flesta fall gör nog folk bokslutet mer än en månad efter årsskiftet, och med betalningsfristen 30 dagar så är de flesta fakturor från förra året då betalda. Är du snabb och gör bokslutet innan detta, och vill hantera kundfordringar själv, så måste du vara uppmärksam på de tillkommande verifikationerna.

Eller så byter du till fakturametoden, den är mycket enklare.