Egen fakturamall som standardmall


#1

Jag har tillverkat en egen fakturamall som jag är nöjd med. Problemet är att för varje ny faktura jag skapar så måste jag aktivt välja min fakturamall, eftersom programmet som förval alltid använder den inbyggda standardmallen.
Hur gör jag för att ställa in min egen mall som standardval? Eller går det att radera/gömma de inbyggda mallarna?


#2

Programmet bör alltid välja den fakturamall som användes på den senast skickade fakturan.

Är det så att du har många (tomma) påbörjade fakturor i fakturalistan? Detta kan hända om du har för vana att klicka på “Ny faktura” för att komma till påbörjade fakturor.


#3

Tack för snabbt svar.
Nej, jag har aldrig tomma fakturor i listan. Avslutar alltid en fakturering med att flytta alla till skickade fakturor. Och även om jag har valt min mall de senaste fakturorna så är standardmallen förvald när jag skapar en ny, tom faktura. Det är ju inte jordens undergång, men irriterande eftersom jag alltid missar att ändra på nån när jag gör många fakturor i ett sträck.


#4

Ok du får gärna maila över bokföringsfilen till info@iordning.se så kan jag se om jag kan reproducera detta.


#5

I så fall måste jag radera alla kunduppgifter först, av sekretess- och gdpr-skäl. Funkar det?


#6

Javisst, det går bra.


#7

Hmm…det går ju inte att radera kontakter (minustecknet är inte klickbart)…? Att ändra alla uppgifter i varje rad för varje kund manuellt blir väldigt bökigt. Och dessutom ska jag ju pussla ihop det igen om du lyckas laga filen.
Men jag testade nu att skapa en ny tom fil och lade in några kunder och fakturor. Där sparas val av mall som det ska, med samma egenskapade fakturamall.
Finns det inget jag kan testa med själv? Jag är inte rädd för att pilla med saker, har mer än 25 års yrkesvana inom IT.


#8

Det som jag skulle göra (efter att jag dubbelkollat att det inte finns någon påbörjad faktura) är att ansluta en debugger för att se vilken faktura som iOrdning kopierar ifrån när en ny faktura skapas. Detta är svårt att göra själv.


#9

Ok, jag har inga utvecklarverktyg installerade iaf. Men även om jag tar mig tid att radera all data för kunderna, så kan jag ju ändå inte använda filen om du skulle lösa problemet (utan att lägga tillbaka data igen förstås…).
Finns det inget sätt att dölja/ta bort de inbyggda mallarna?


#10

Ok, efter lite trixande och testning i en kopia av filen så verkar jag ha hittat en lösning:

Skapa ny faktura, välj egen mall och öppna förhandsvisning i eget fönster (Lossa förhandsvisning)
Spara och flytta till skickade fakturor med förhandsvisningsfönstret öppet
Nästa faktura får då rätt mall

Nåt buggigt är det ju, men det gick ju att lösa ändå.


#11

Ok det låter konstigt, men bra att det löste sig!


#12

Stötte på samma problem verkar som om buggen är kvar. Det löste sig med din guide, tack för tipset!