Har valt fel datum att markera en faktura som betald


#1

Hej!
Bokföringsfråga: Jag har valt fel datum att markera en utgående faktura som betald (till och med fel år). Hur ändrar jag datumet på min faktura?
Vänligen Linnea


#2

Om du kommer på misstaget direkt så kan du välja menyn Redigera > Ångra. Om du redan hunnit avsluta iOrdning, eller om du gjort en massa arbete efter detta: är motsvarande verifikation redan bokförd eller ligger den kvar i Kommande?


#3

Hej, tack för svar!
Jag har hunnit göra en del efter det, så tror inte att det går att backa så långt.
Fakturan (30 maj) ligger i kommande, även efter jag bokfört fakturor med senare datum (31 maj osv)som hamnar under ”fakturor” och ”verifikationer”. Nu ångrade jag fakturorna med senare datum, för att kunna bokföra om den första fakturan på något vis? Anledningen till att det blivit såhär är för att jag glömt trycka i ”markera som betald” i tid. Igår markerade jag allt som betalt och såg inte någon fråga om att välja ett annat datum. Har du något tips på vad jag kan göra?
Vänligen Linnea


#4

Det går att backa hur långt som helst, såvida du inte hunnit avsluta programmet. Sen är det ju inte så roligt eftersom man går miste om allt man ångrar.

Jag förstår inte riktigt din beskrivning. Generellt sett kan du inte ändra betalningsdatum på en faktura som redan är markerad som betald, men du kan ändra datum på verifikationen så länge den ligger under Kommande. Du får gärna maila till info@iordning.se så kan jag hjälpa dig att reda ut det.

När du väljer “Markera som betald” så kommer en panel upp där du väljer datum för betalningen. Om du markerat flera fakturor blir det samma betalningsdatum - är det olika betalningsdatum som gäller behöver du markera dem var för sig och välja “Markera som betald”.


#5

Hej Erik!

Jag har en faktura (skickat av mig) som jag inser nu inte blivit betald. Har fått bekräftat av kunden att de inte betalat den. Tyvärr har jag redan markerat den som betald i IOrdning, men den ligger fortfarande i kommande. Hur ska jag bokföra den nu, när 3000 kr saknas i bokföringen? Ska jag kalla den leverantörsskulder?

Tacksam för svar!
Vänligen Linnea (glad Iordning-användare)


#6

Det är inte en leverantörsskuld, utan en kundfordring. Sen exakt hur du ska bokföra detta beror på om du kör kontantmetoden eller fakturametoden.

Det går inte att ändra betalningsdatumet på fakturan i iOrdning, om du redan hunnit avsluta programmet (annars kan du välja menyn Redigera > Ångra).


#7

Okej, då vet jag. Tack så mycket!