Hur bokföra Google AdSense


#1

Hej!

Hur bokför jag enklast intäkter från Google AdSense? Jag vet att det räknas som tjänster inom EU men hur blir det med momsen osv? Jag har precis startat enskild firma och är lite allmänt vilse…

Tack!


#2

Står det att du betalat moms när du betalade annonsen, eller är det med omvänd skattskyldighet för moms p.g.a. att du hänvisat till ditt momsregistreringsnummer?


#3

Det är tvärtom, jag får betalt för annonser på min hemsida! Pengarna kommer från Google i Irland.

Kan det stämma att det är momsfritt men att jag måste bokföra något i ruta 39 för att köparen är skattskyldig i sitt land?


#4

Ah, ok. Har Google åberopat sitt momsregistreringsnummer? Annars är du skyldig att lägga på moms när du säljer tjänster till kunder i andra EU-länder.

Om omvänd skattskyldighet för moms föreligger stämmer det att det ska in på ruta 39 i momsdeklarationen. Det gör du genom att använda ett försäljningskonto som du ger denna momskod (under Ställ in / Konton). (Detta gör att du behöver ha ett försäljningskonto specifikt för detta).

Säljer du med omvänd skattskyldighet så behöver du också troligtvis lämna in blanketten Periodisk sammanställning, där du listar denna typ av försäljning sorterad på momsregistreringsnummer. iOrdning hjälper dig med detta i rapporten Periodisk sammanställning, om du använt momsregistreringsnumret när du bokfört. Observera att Periodisk sammanställning i många fall ska lämnas in betydligt snabbare än momsdeklarationen.

Du bokför detta enklast genom att använda läget “Kostnad” och sedan svara nej på frågan om moms, och ja på frågan om omvänd skattskyldighet föreligger.


#5

Låter rimligt! Tack för svar!


#6

Förlåt, jag skrev fel! Givetvis ska du använda läget “Intäkt”!


#7

Jag anade det :smile: Tack!