Hur skapar jag ett artikelnummer?


#1

Hej!

Jag håller på att skicka min första faktura i erat program och är överlag ny på hur man skickar fakturor. Verkar som att det enda som saknas på min faktura i nuläget är ett artikelnummer men jag har ingen aning om hur det ska se ut. Frilansar som sångerska och detta är alltså ett gig jag fakturerar för.

Tack på förhand!

Mvh. Graciela


#2

Gå in under “Artiklar” och skapa en artikel, t.ex. “Frilansuppdrag”, ange ett försäljningskonto (ett lämpligt konto i 3xxx-serien) med tillhörande momssats.

Gå sedan in på fakturan och ange denna artikel på en fakturapost, och ange det pris och antal du vill ha.


#3

Tack för svar!

Har några till frågor på det, när jag är färdig med att skapa min faktura, är det “Flytta till skickade fakturor - klicket” som gör at fakturan har skickats iväg till respektive kund eller behöver jag göra något mer?

När jag ställde in på “företag” så fanns det redan ett förval på “resultatkonto” där det var ifyllt “8999 Årets resultat”, har ingen aning om vad det innebär men jag har bara låtit det vara. Är detta något som behöver vara ifyllt/ändras eller kan jag ta bort det?

Detsamma gäller när jag ställer in på fliken “fakturering”, då är det förvalt på Kundfodringar (ifyllt 1500), leverantörsskulder (ifyllt 2440), valutakursvinster och valutakursförluster (ifyllda 8330), detta har jag också bara låtit vara. Vet ej om det är något “viktigt”, om det är rätt som det står eller om det bör ändras.

Jag jobbar alltså som frilansande sångerska (musikframträdanden, studioinspelningar/produktioner samt musikundervisning)

Detta blev långt!

Tack på förhand!

Mvh. Graciela


#4

Du behöver själv skriva ut fakturan och posta den till kunden, alternativt göra en PDF av den och maila den till kunden.

“Resultatkonto” är det konto där du bokför över årets resultat till eget kapital i samband med bokslutet. Genom att välja detta konto här så visas inte det valda kontot i resultaträkningen - dess periodsaldo bakas istället in i årets resultat.

Inställningarna under Fakturering kan du generellt sett lämna som de är.


#5

Tack! Nu försökte jag skapa en faktura med 6 % moms och när jag försökt skapa artikelnummer med den momssatsen så finns inte det alternativet. Finns bara alternativ med 25 %. Hur löser jag detta? Har det något med försäljningskonto att göra? i så fall var hittar jag “försäljningskonto”?

Mvh. Graciela


#6

Du kan behöva skapa ett försäljningskonto med denna momsnivå. Gå in under Ställ in / Konton, klicka på ‘+’. Välj ett ledigt nummer i 3000-serien, lämpligen mellan 3000-3200. Välj sedan momsnivå 6% på detta konto.


#7

Tack Erik för snabba svar!


#8

Hej Erik!

En fråga här. Om jag ska lägga på reseersättning i form av till exempel taxiresa i min faktura, skapar jag då en egen artikel som heter reseersättning?

Tack på förhand!

//Graciela


#9

Ja, det kan du göra.