Iordning 7 öppnar inte i macOS Catalina


#1

Jag kör IOrdning 7 sedan flera år, nu ver 7.5.12. Jag installerade macOS Catalina häromdagen, ver 10.15.3.
När jag klickar programmet i Finder eller app, händer ingenting. Jag testade att öppna i App Store, men ingen reaktion. Dessutom hittar jag inte befintlig bokföringsfil i Finder.
Vad gör jag ?
March 4, 2020 (Europe: Paris), March 3, 2020 (America: Los Angeles)


#2

Kan du prova att göra så här:

  1. Lägg iOrdning i papperskorgen.
  2. Gå in i Mac App Store, fliken ”Köpt” (eller, om du kör senaste macOS, klicka på din bild längst ner till vänster).
  3. Leta upp iOrdning och klicka på Installera. Står det “Öppna” har du missat steg #1.
  4. Starta iOrdning.
  5. (Eventuellt) välj menyn iOrdning > Återställ köp.

#3

Tyvärr. Jag slängde Iordning i papperskorg, även ett par äldre versioner, 4 och 6, som hade blivit kvar. Jag laddade ner på nytt från App Store. När jag klickar Öppna därefter, händer fortfarande ingenting. Programmet är iaf öppet, så tillvida att det finns angivet i översta raden och till vänster efter äpplet. Klickar jag på Öppna i Arkiv, öppnas Finder. Har kastat senaste Iordning och laddat ner på nytt med samma resultat.


#4

Om programmet är öppet och det står “iOrdning” i menyn, och du väljer Arkiv > Öppna, så är det inget Finder-fönster som öppnas. Det är en ruta där du ska välja din bokföringsfil. Minns du var du sparat bokföringsfilen?


#5

Nej, jag har förmodligen angett en sökväg i programmet en gång, men därefter har det gått per automatik. Det finns några filer benämnt Bokföring med koppling till Iordning, men jag vet inte senaste/aktuell fil. Jag ser också SIE-filer som jag skickade till revisorn efter årsskiftet. Har försökt öppna via en sådan, men får meddelande att Iordning inte kan öppna sådan fil.


#6

Jag har sparat lokalt på SSID disken, inte ICloud. Vilket prefix har bokföringsfil till Iordning, dvs .xxx, så kan jag söka den vägen.


#7

Bokföringsfilen har filändelsen ”bok”. Du kan prova att söka i Spotlight efter “bok” eller “bokföring”.


#8

Tack Erik! Jag hittade senaste bokföringsfilen och kunde starta programmet. Filen låg i ICloud…inte lokalt som jag trodde.
Tack för hjälpen och för en mycket bra produkt!

Hälsn Börje