Kan inte välja konton för moms


#1

Här kommer ett problem som uppstod först när jag uppdaterade till iOrdning 7.
När jag försöker markera mina fakturor som betalda får jag upp ett meddelande som säger att "En av fakturaposterna saknar momskonto. Du behöver ställa in momskonton för momsnivån med momssats 25 %, under Ställ in / Moms."
Men när jag går in i moms-fliken så dyker det inte upp några konton när jag trycker på någon av drop-downmenyerna.

Väl inne bland mina kontot ser allt ut som vanligt, dvs såhär:
1920 Bankkonto Tillgång B9
3010 Försäljning Intäker 25% 05 R1

Vad kan felet här vara tror ni?

Är väldigt ny kring allt gällande bokföring så ni får ursäkta om det framstår som att jag är helt pantad.


#2

Om du inte har några konton att välja mellan under Ställ in / Moms, har du då några momskoder inställda på kontona i kontoplanen? Titta under Ställ in / Konton.

Startar du en bokföring med en medföljande kontoplan ska dessa vara förinställda. Saknar du koder kan du därför starta ett nytt dokument och kika på vilka koder som finns där - det brukar röra sig om 10-20 konton som ska ha en momskod (motsvarande det fältnummer de ska föras in på i momsrapporten).


#3

Hej, Jag har uppgraderat nyligen till 7.5 och när jag kollar Stall in/Moms, ser inga val på drop meny för konton.
Jag upptäckte att under Ställ in/Konto finns det helt andra alternativt än de som finns om jag startar ett nytt dokument. På ett nytt dokument finns också många val för Ställ in/moms konto.

Jag kan inte skicka fakturor på grund av fel meddelande:

“En av fakturaposterna saknar momskonto. Du behöver ställa in momskonton för momsnivån med momssats 25 %, under Ställ in / Moms”

Vad ska jag göra?


#4

Du behöver då först gå in under Ställ in / Konton och alltså ställa in momskoder för de konton som saknar detta när du jämför med ett nytt dokument. Det rör sig alltså om 10-20 konton. Därefter kan du använda drop-down-menyerna under Ställ in / Moms.


#5

Hej, det ser så här ut. Jag kan inte matcha konto # med varandra. Också, inte alla konto har möjlighet att ställa in en moms kod.


#6

Du kan också se att, trots att inställningar är på svenska, den ena är på engelska.

svarar här eftersom jag har begränsad antal replies till 3.

Hej, jag har använt programmen mest för att skriva fakturor. Jag skulle kunna ändra alla konto om det skulle hjälpa, men vet inte hur, eller om det går. Jag vill dock behålla faktura numret.

Började för 10 år sen med economacs


#7

Kontonamnen i kontoplanen ändrar sig inte när du ändrar språk i programmet. Du ser ut att ha lagt in en kontoplan på engelska (vilket fungerar bra) som inte gäller för Sverige (vilket fungerar mindre bra). Är företaget ett svenskt företag? Har du bokfört med denna kontoplan tidigare?