Kundfordringskontot stämmer inte med de obetalda fakturorna!


#1

Hej, inför “Kontroll inför bokslut” i iOrdning varnas det för att kundfordringskontot inte stämmer med de obetalda fakturorna. I praktiken handlar det om tre fakturor som fakturerats i slutet 2022 och som betalats och bokförts in i början januari i år på det nya bokslutsåret. Det är ingen avvikelse gällande fakturerat och inbetalt. Någon som har en idé om vad jag har missat i sammanhanget? Enkel lösning? Jag har använt iOrdnings faktureringssystem.
//Sven W


#2

Du får gärna maila över bokföringsfilen till info@iordning.se så kan jag kika på det.


#3

Topp! Ordnar det i morgon fredag
//Sven W


#4

Hakar på denna tråd, @ErikAderstedt
Jag undrar lite hur flödet ska se ut.
Jag har skapat och skickat min första faktura i iOrdning. Bokför enligt kontantmetoden.
Men siffrorna från fakturan som har status “skickad” finns ingenstans och den ligger inte som en kommande verifikation. Tänker att det borde dyka upp något i kundfordringar och kanske något på något momskonto? Eller sker allt detta först när jag markerar fakturan som betald?


#5

När du kör kontantmetoden blir det bara en verifikation, när fakturan betalas. Om du vill bokföra mot kundfordringar behöver du växla till fakturametoden. Då blir det en verifikation när den skickas och en när den betalas.