Ny verifikation - momsbelopp räknas fel


#1

Hej,

I version 7.1.12 räknas momsbeloppet fel när jag ändrar totalbeloppet (öresfel):

  1. Ny verifikation - knappa in verifikationsnamn, välj gammal som mall
  2. Ändra totalbeloppet ( i mitt fall är det Egna insättningar)
  3. Positionerna är länkade och räknas automatiskt, här blir det öres fel

Exempel:

Ändra 350 till 400, Moms blir då 79,99 istället för 80. Utgiftskontot blir 320,01.

Med vänlig hälsning
Björn


#2

Avrundningen bör hanteras bättre i aktuell version 7.3.21. Kan du prova att uppdatera till den?


#3

Åh, jag har ett tyskt Apple Id som mitt första. Får då inga uppdateringar annonserade från svenska Mac Store. Får testa med den uppdaterade versionen.


#4

iOrdning 7 är inte tillgängligt i den tyska affären. Du behöver alltså logga in med ett svenskt Apple-ID och hämta ner uppdateringen.


#5

Är nu uppdaterad till senaste versionen 7.3.21. Men det är fortfarande fel. Nya verifikationen visade värden från den gamla verifikationen korrekt:

Brutto 291,00, varav moms 58,20, netto 232,80

Ändrar jag då till t.ex.

Brutto 400,00 blir momsen 79,99 och netto 320,01 .


#6

Visar programmet fliken “Kostnad” eller “Manuell” när du bekräftar verifikationsnamnet? Har du fler än dessa tre rader i verifikationen?


#7

Övrigt / manuell. Positionerna är länkade med en röd parentes.


#8

Kan du maila över bokföringsfilen till info@iordning.se så får jag kika på det?


#9

Bump. Ser också denna felberäkning. Behöver fixas ASAP.


#10

Version 7.4.0.

Gif på felet:


#11

Hmm, ja, detta har jag åtgärdat men uppenbarligen inte för alla fall. Tills vidare kan du kringgå detta genom att släppa på kopplingen (klicka på den röda länken till höger). Jag lägger in detta på åtgärdslistan, tack för tipset!