NYBÖRJARE


#1

Hej! jag har precis startat mitt företag och jag har också precis köpt Iordning bokföringsprogram. Jag har ingen aning hur man gör och inte så insatt i bokföring. Jag har läst lite i att föra bok pdf:en och försökt läsa mig till i Iordnings manual. Men jag fattar tex inte varför det står BAS 2015 EF när man ska skapa ett nytt dokument? ska det inte vara 2016? Sen ska man in och välja bland konton för att kunna bokföra. Men vad för slags konto ska jag ha? Vilka ska jag ta bort! Finns det någon introduktionskurs i programmet hur man använder det?? Finns det någon i Malmö som kan hjälpa mig?


#2

Hej! Jag söker också i Malmö med omnejd någon person som är bra på både bokföring och på programmet Iordning. Jag efterlyser en person som vill hålla en kurs för mig för att få ordning på min bokföring och mer kunskap i att använda bokföringsprogrammet. Jag vill ha den live och inte via nätet. Kanske är vi flera som vill detta? Hajdiemusic?


#3

Bästa är att ni tar och går en kurs, helst då en starta eget som hålls via kommunen. Då får ni inblick i BAS och det grundläggande.

Ställ er sen frågan om ni vill sköta hela bokföringen själva eller bara bokföra och ta hjälp utav en revisor?

Tittar bara på mig själv hur jag har gjort, jag sköte bokföringen själv i 2 års tid och gör inte om det! Numera bokför jag varje månad, och har avstämning var 3:e månad med vår revisor så att jag kan se att allt ser bra ut. Sen när det är dags för bokslut så skickar jag bara över allt till henne så slipper jag bry mig.

Betalar hellre min revisor 2 timmar än att jag ska slita ihjäl mig.


#4

Har du tips på revisor i Malmöregionen, som är insatt i kulturbranchen och som också är insatt i bokföringsprogrammet Iordning?


#5

Hej Kodapa. Satt och scrollade igenom forumet och såg ditt inlägg. Precis så är det som jag tänkte göra nu när min verksamhet har svällt och jag inte längre känner att jag klara bokslut med avskrivningar o.dyl. Frågan är, hur gör jag rent praktiskt? Kan jag exportera hela min bokföring mot slutet av året till någon som gör bokslutet? Hur får jag in det i “min” bokföring isf? Eller tar jag med min dator till en firma som fixar siffrorna i programmet direkt?
Snällt om du kunde tipsa mig i detta ärende.
//a