Nytt år med frågor


#1

Hej.

  1. Hade en förlust på 320 kr från föregående år. ska detta skickas med i nästa års bokföring?
  • hur konteras den isåfall?
  1. När man kör nytt år. Gör man ett helt nytt dokument då? alltså en ny projektfil?
  • eller skall man fortsätta i samma bok som man gjorde föregående år?

Med vänlig hälsning, / Fredrik


#2
  1. Årets resultat ska föras in till eget kapital, annars stämmer inte balansräkningen för kommande år.

  2. Nytt år skapas med fördel i samma bokföringsfil. Gå in under Räkenskapsår och klicka på ‘+’.


#4

Hej igen.

Nu har jag fått rätsida på på kontrollflaggor och räkenskapsår.
Nu har har även förstått funktionen med att kunna växla mellan olika räkenskapsår.
Det hela blev sååå mycket mer tydligt nu,

Men en fråga kvarstår.

I föregående räkenskapsår tömde jag 2019 mot eget kapital.
Min förhoppning var ju att den skulle hänga med i nästa räkenskapsår.
Men när jag står i huvudboken och växlar åren så finns inga transaktioner för nuvarande räkenskapsår.
Jag vet eller kan inte se någon annanstans min gamla förlust i det egna kapitalet.

Är det så enkelt att den tömning jag gjorde skall egentligen göras i nästa räkenskapsår istället för det föregående?


#5

Jag är inte riktigt med på hur du menar. När du klickar på “Beräkna utifrån föregående år” förs föregående års utgående balansräkning över till ingående balansräkning för markerat år. Om du tömt 2019 så att saldot är noll finns ju inget att föra över?


#6

Oj wow. Jag visste inte att den funktionen fanns. Ska kolla ikväll

Kan jag använda den funktionen trots att jag nästan gjort färdigt hela följande räkenskapsår?


#7

Ja, det kan du göra. Du kan klicka på knappen efter att du gjort klart bokslutet för föregående år. Du kan klicka på knappen innan dess också, men då behöver du göra om det när bokslutet är klart.