Redigering av Kommentarer samt Verifikationsnamn


#1
  1. När jag har en verifikation och gör Ändra för att gå in och redigera i den text jag redan skrivit som “Kommentar” händer följande: Om jag ställer pekaren någonstans inne i texten kan jag endast skriva ett tecken, sedan hoppar den fram till slutet av kommentaren och måste flyttas tillbaka för att redigeringen skall kunna fortsätta på korrekt vis.
  2. Det händer att jag vill redigera Verifikationsnamn i efterhand men någon sådan möjlighet hittar jag inte. Är det något som vore möjligt att ordna? Eller har det med bokföringslagen att göra el dyl? Om man helt enkelt skrivit fel verkar det ju dock konstigt om man ej skall kunna ändra namnet för att sedan kunna hitta rätt när man t.ex. söker på ord …?

#2
  1. Tack för tipset, lägger upp detta på åtgärdslistan.

  2. Bokföringslagen säger att ändringar ska vara spårbara, vilket jag har tolkat som att om jag tillåter ändring av verifikationsnamn så måste man kunna se att en ändring gjorts, när, av vem och det tidigare namnet. Det är svårt att presentera denna information på ett överskådligt sätt och det är därför funktionen aldrig implementerats i iOrdning.


#3

Fortnox (webbaserat bokföringsprogram) stödjer att man ändrar det senast tillagda verifikatet helt: https://support.fortnox.se/hc/sv/articles/208330525-Ta-bort-eller-ändra-felaktig-verifikation

Jag är en helt ny betalande årsprenumerant och lade ovetande om ovanstånde till en test-verifikation till min bokföring som jag nu varken kan ta bort eller ändra namnet på… Hade varit smutt med något ändringsstöd liknande det Fortnox har! Annars måste jag säga att det är grymt lätt att använda!


#4

Detta kan du göra i iOrdning också, så länge du inte hunnit avsluta programmet. Välj menyn Redigera > Ångra. Detta kan du vid behov göra i många steg.