Skicka e-faktura


#1

Hej! Jag försökte precis för första gången skicka en e-faktura till en kund som önskat detta. Efter att jag klickat på “Skicka e-faktura” hände… ingenting. Jag fick varken någon bekräftelse eller felmeddelande. (Fakturan var tillagd i skickade fakturor, jag markerade den och valde “skicka e-faktura”.) Borde man inte se någon indikation på att den gått iväg, typ “skickad, inväntar kvitto” eller något? Jag förstår att det är meningen att det ska komma upp något i statuskolumnen så småningom, men syns inget innan dess? Lite förvirrad. Har jag missat något? Borde jag prova att skicka igen eller ska jag bara vänta nån timme innan jag gör något?


#2

Alternativet “skicka e-faktura” är fortfarande tillgängligt, om detta är relevant.


#3

Det var nog bara jag som inte hade skickat ordentligt. Jag provade igen och då kom det upp en dialogruta som talade om att nu skickas fakturan. Men sedan hände det här istället: “There is no registered PEPPOL participant for the receiver, or it cannot accept any format that iOrdning can produce.” Betyder det att jag inte kan använda iOrdning för att skicka e-faktura till kunden eller är det någon inställning jag kan ändra? Jag har skrivit in kundens GLN-nr och kvadrupelkollat så det är inget fel på det.


#4

Har kunden angett prefixet 0007 före GLN-numret?


#5

Du får gärna maila över bokföringsfilen till info@iordning.se så kan jag kika på det!


#6

Nej, ska det läggas till?


#7

Nej, det ska det inte. Om kunden har angett ett GLN-nummer med detta prefix så är det organisationsnumret som avses. Du får gärna maila till info@iordning.se antingen bokföringsfilen eller en länk till kundens sida där e-faktura-rutinen beskrivs.