Buggar iOrdning 6

Hej
Kul med ny version!
Klart det blir en del att fixa… Jag har 2 problem med kundregistret. (Tack för det, gillar att det finns nu och är sugen att använda det.)

1: När jag skriver in en ny adress i fönstret för ‘ej skickad’ finns det bara 1 rad i inmatningsfönstret för gata och om jag klickar retur(enter) lämnar jag inmatningsfönstret. Det går förstås att skriva ett komma och fortsätta på samma rad men jag tror det är en bugg. Man borde kunna lägga flera rader i gatuadressens fönster, tänker jag.

2: Jag försöker istället importera från kundregistret i min gamla adressbok (det som finns i Mac och som jag använt hittills i version 3,4 och 5). Det nya fönstret öppnas snyggt men knapparna Avbryt och Ok fungerar inte och programmet låser sig ( dvs jag kan inte lämna det nya adressboksfönstret utan måste avsluta programmet) Jag har 6.0.13 och OSX 10.10.1

Hej , jag hade samma problem som Sebrk med att registrera att en betald faktura i “kommande” kolumnen. Men när man skapade ett nytt räkenskapsår så gick det att registrera den betalda fakturan.
Med vänlig hälsning, Olle

Man måste skapa ett nytt räkenskapsår så fort man har aktivitet på detta år.

Jag har problem med att skapa en verifikation på förgående år. Jag får upp följande:

Sen har jag problem med att ta bort en leverantörsfaktura som inte går att registrera.

Hjälp tack

Ett fel;
Om man är i t.ex verifikat registreringen och sedan trycker på “ny faktura”, då låses scrollfunktionen i vänstermenyn och enda sättet att kunna scrolla igen är att sätta programmet i “Helskärm”.
Om man direkt efter detta går över till leverantörsfakturor så syns inte längre “plus och minus knapparna” samt “Markera som betald-knappen”.

Detta kan jag inte reproducera rakt av. Vilken version av iOrdning 6 kör du, och vilken version av Mac OS X?

Kag kör den senaste versionen av iordning och den senaste versionen av Mac OS x.

Hej
Jag kör iOrdning 5.1.33, men om jag letar efter uppdateringar så står det att jag har senaste versionen!? Ser ju att 6:an finns i appstore

Jag kör med Mac OS X 10.10.1 och iOrdning version 6.0.13

@ErikAderstedt finns det nån möjlighet till att du kan kolla på varför jag inte kan skapa en verifikation i version 6.0.13 ?
Är rätt sjukt att sådan funktionalitet går sönder i en ny release. Är ganska basic för ett sådant här program, väl?

En till bugg som jag hittat;
När man markerar en leverantörsfaktura som betald så väljer programmet “betaldatum” på måfå. Även om jag väljer t.ex. dagens datum så blir det både den 1 januari och vid nästa försök den 8 januari. Det är svårt att få den att välja 22 januari, även om jag väljer det själv.

@iCode4u Kan du kontrollera att du har ett räkenskapsår som täcker 2014-07-16, samt det datum som är valt för samtliga verifikationer under Kommande?

@DanneA Kör du på en 11" Macbook? Beträffande slumpmässigt betalningsdatum, så kan jag inte reproducera detta alls - programmet ska välja och väljer också dagens datum. Kör du kontantmetoden eller fakturametoden?

@Applemagic Version 6 är senaste versionen, men eftersom uppdateringen kostar 390 kr + moms så får man inte ner den automatiskt via iOrdning > Leta efter uppdateringar?

Hur gör jag om jag vill köpa uppdateringen då?
För på appstore står det ju Gratis!? För ver.6.0.12

Ser även att det står kompabilitet 10.10 eller senare, jag kör 10.8.5 fungerar det inte med mitt OS då ?

@ErikAderstedt Jag kör en MacBook 13,3" Ja, i iOrdning 5 så var det “dagens datum”; men nu i 6 så väljs fel datum. Ibland den 1 januari ibland den 8 januari. Väljer jag t.ex. morgondagens datum och sedan direkt dagens så blir det rätt. Jag kö fakturametoden.

@Applemagic App Store-versionen är numera s.k. “freemium”, dvs gratis att ladda ner, men sen kan man låsa upp obegränsat antal verifikationer och/eller fakturor. Detta hittar man i menyn iOrdning > Köp inuti denna version.

@DanneA Ok. Jag kan inte reproducera detta med datum. När jag provar kommer hela tiden dagens datum. Jag får undersöka lite. Beträffande skärmproblemet: ser du allt i helskärmsläge om du väljer att dölja verktygslisten (menyn Innehåll > Visa verktygsfält)?

Och då behöver man inte betala fullt pris då? Utan 390kr eller vad de va?

Men jag tror nog att jag avvaktar med köp, verkar väldigt buggigt.

Och det är minst OS 10.10 som gäller? Verkar ju vara enorma problem med
OS X Yosemite, om man läser recensioner på appstore, det laggar, safari kraschar, datorer startar om, verkar ju inte vara nån som är nöjd med den!

Denna jäv… uppdateringskarusell.

@ErikAderstedt Ja, om jag har helskärmsläge utan verktygsfältet så ser jag allt. Men lite jobbigt att inte kunna ha verktygsfältet. Men det är en lösning iallafall.

Ok, problemet med att vyn “spiller över” verktygslisten och fönstrets titeldel på små skärmar är löst i kommande uppdatering. Det påverkar även problemet med att det efter att detta inträffat inte längre går att skrolla i sidofältet (vilket nu också alltså är löst). Tack alla som hjälpt till!

Hej,

I senaste versionen 6.0.13 så sparas inte kostnadsstället när man lägger in nya verifikationer.
Jag väljer kostnadsställe men det kommer inte med när verifikationen sparas.

Det är även väldigt segt när man väljer kostnadsställe från dropdownen för manuella verifikationer jämfört med iOrdning 5.

Martin

@mmansson Ok, detta är åtgärdat i nästa uppdatering.