Buggar iOrdning 6

@Applemagic App Store-versionen är numera s.k. “freemium”, dvs gratis att ladda ner, men sen kan man låsa upp obegränsat antal verifikationer och/eller fakturor. Detta hittar man i menyn iOrdning > Köp inuti denna version.”

Förstod jag rätt? Om jag överhuvudtaget ska skriva ut fakturor ifrån programmet kostar det 1895 kr? Det ingår inga fakturor eller verifikationer i “grundversionen”?

/Andreas

Det ingår 10 verifikationer och 10 fakturor. Vill du bara fakturera i iOrdning 6 kan du köpa enbart faktureringsdelen på App Store. (Motsvarande möjlighet finns inte i direktversionen).

uppdaterade idag till 6.0.15
programmet kraschar när jag lägger till en ny kund från mina kontakter
väljer alltså
-Kontakter
-Importera från kontakter och väljer ett företag/person där
-Väljer kategori Kund i rullisten och då inträffar det “iOrdning avslutades oväntat”

kör på en MacBook Pro med Yosemite 10.10.1

Ja, programmet kraschar hela tiden i ver 6.0.15

Och dessa buggar har jag hittat hittills:

När man duplicerar faktura blir det momsfel, eller ingen moms rättare sagt.
Det går inte att skriva ut följesedlar. Endast fakturor trillar ur skrivaren.
I tidigare fakturor där fakturamallen inte längre finns syns inga artiklar utan bara ordersumma och moms.

@AndersP: Får du möjlighet att spara någon kraschrapport? Jag lyckas inte återskapa detta…

@kravalla: Felet med momsen när man duplicerar en faktura är åtgärdat i nästa uppdatering. Tack för tipset. Beträffande följesedlar: vilken mall använder du?

det inträffar när jag hämtat in en ny kund från mina kontakter o registrerat som kund
därefter klickar jag direkt på Ny faktura och då kommer kraschen

Jag har nu lyckats jobba runt detta problem (vars grundorsak ligger i OS X). En fix ligger i nästa uppdatering.

Jag använder en egen mall men förstår det som att fältet ‘FAKTURA’ i mallredigeraren ändrar till följesedel eller kreditfaktura. Mailar dig min fil.

Det var en besvikelse att upptäcka att iOrdning 6 kräver OS X 10.10. Av stabilitetsskäl uppgraderar jag som regel OS-et först i samband att ytterligare en ny version börjar närma sig (dvs 10.8->10.9 i samband med att 10.10 släpptes). Efter betydligt högljuddare klagomål än vid tidigare versions-släpp gäller detta dubbelt upp för 10.10. Att i det läget kräva senaste version ter sig för mig kontraproduktivt och en inbjudan till problem. Mycket besviken.

Hej igen Erik,

När man lägger in manuella verifikationer är programmet väldigt segt. När man tabbar mellan olika kolumner och lägger till nya rader kommer badbollen upp hela tiden och det är väldigt segt. Känns som att programmet loopar igenom något varje gång som gör att det blir väldigt segt. Detsamma gäller när man väljer kostnadsställe för en rad som nämnde tidigare.

– UPPDATERING –

Hade filen sparad på iCloud Drive vilket var anledningen till att det gick långsamt. Så ett tips är att spara filen lokalt och när man arbetat klart för dagen kopiera den till iCloud Drive om man vill ha en backup där,

Mvh,
Martin

• Är din bokföringsfil stor?
  • Var är den sparad? På hårddisk, USB-minne eller på nätet?
  • I vilket format är din logotyp sparad?

Hej Erik,

Verkar vara någon skum bugg med datumet för leverantörsfakturor.

När jag väljer förfallodatum 10 mars och 4 dagar i betalningsfrist så borde förfallodatum på fakturan bli 10 mars och datum för verifikationen borde bli idag (6 mars).
Istället blir förfallodatum 12 februari och datum för verifikation 8 februari.

Väljer jag istället förfallodatum till 16 mars och 10 dagar betalningsfrist så blir förfallodatum för fakturan 16 november 2014 och datum för verifikationen 6 november 2014.

Det verkar endast som att buggen gäller när man valt förfallodatum. Väljer jag fakturadatum till idag (6 mars) och 4 dagar i betalningsfrist så blir det korrekt.

Vidare vore det bra om man kunde välja förfallodatum för fakturan och att programmet sen automatiskt satte dagens datum på verifikationen då fakturadatum inte är intressant utan det är ankomstdatumet eller dagen då man bokför fakturan som iaf jag använder som fakturadatum.

Vänligen,
Martin

Eftersom du kör fakturametoden så är det fakturadatumet som används för att bokföra upp leverantörsskulden.

Beträffande problemet med datumvalet har jag hittat och åtgärdat en bugg gällande datumhanteringen. Åtgärden ligger med i nästa uppdatering.

Tack för det Erik.

Så du föreslår alltså att jag alltid bokför upp leverantörsskulden mot fakturadatumet oberoende av när jag mottog fakturan?

Ja. Bokföringspraxis säger att du antingen använder fakturadatum eller inkommandedatum. Vill du använda leverantörsfakturadelen i iOrdning stöds alltså bara fakturadatum på ett enkelt sätt.

Hej!
Har precis börjat kolla på 6’an nu och fastnade på Kontakter -> Importera från kontakter.

När jag valt kontakter att importera låser sig programmet. Varken OK, Avbryt eller Esc. funkar.

Har 6.0.27 och OS 10.10.2

Ok, så du har precis valt kontakterna, men varken dubbelklickat eller tryckt på OK?

Pop-up’en öppnas med alla kontakterna men sen slutar programmet att reagera. Varken Avbryt, OK, Esc, enter eller någon form av dubbelklick gör något. Rutan går inte att stänga med mindre än att man tvångsavslutar.
Ytterst märkligt…

När du tvångsavslutar, får du möjlighet att spara en rapport? Har du isåfall möjlighet att maila den till info@iordning.se?

Det brukar komma upp en ruta om det men det gör det inte nu.