Kundfordringar bokas (automatiskt) sist


#1

Hej,

Kan vara skit bakom spakarna här, upplys mig gärna:

Sitter med årsbokslutet för 16. När jag väl gjort momsavstämning och andra avslutande verifikat så ser jag att kundfordringar från december inte bokförts. De bokas först när jag noterat betalning i januari 17. Då blir ju allt fel iom att jag redan gjort resultat osv.

Finns det något sätt att trycka in dem manuellt, utan att notera betalning? Jag har ju inte fått betalt för flera av dem.

Nu har jag löst det så att jag noterat väntat betalningsdatum, men det är ju inte helt vattentätt. Plus att jag var tvungen göra om alla avslutande verifikat, så bokföringen består mest av röda streck just nu.


#2

iOrdning saknar möjlighet att manuellt boka upp fakturorna vid årsskiftet. Det är bl.a. därför vi rekommenderar att man kör fakturametoden. Då kommer ju allt detta på köpet.


#3

Vad menar du Erik? Kan jag inte bokföra kundfordringar manuellt i december och avboka dem manuellt i januari? Blir det knas när fakturorna betalas och bokförs automatiskt i januari då?


#4

Jo, om du gör det helt manuellt kan du göra det. Det som saknas är en funktion där du kan markera en faktura (med kontantmetoden) och säga att den ska bokas upp mot kundfordringar istället.