Kundregister


#1

Jag undrar hur jag mest effektivt skapar/hanterar mitt kundregister.

Jag lyckas inte importera mitt gamla kundregister från tidigare version (använder Mac Yosemite; iOrdning kraschar direkt trots att jag gett tillgång i inställningar), så jag skriver in nya kunduppgifter löpande för varje ny kund vid skapandet av faktura. Lite tröttsamt men ok, nu ska det bli ordning… Jag uppskattar att ha registret i systemet men använder inte rätt metod, verkar det som.

Ett exempel på hur jag gjort fel: Ny faktura. I fältet Mottagare står nu den kund jag skickade till senast. Jag vill ha en annan kund. Letar men hittar inte ny kund som val. Väljer redigera som står i fältet intill eftersom jag vill få iväg min faktura. Skriver in nya uppgifter för min nya kund och får iväg fakturan. Klart.

Nu är det dags för ny faktura. Denna gång till en redan använd kund, möjligen den kund som automatiskt stod i Mottagar-fönstret förra gången… Men nu finns inte längre denna kund i mitt register. Drop-down listan saknar denna kund trots att kunden finns på tidigare fakturor. (Jag har antagligen skrivit över med nya uppgifter vid hanteringen av förra fakturan, enligt ovan.) Jag får lägga in den här kunden igen. Men nu vet systemet inte att det är samma kund som står på de tidigare fakturorna. Så i listan på Leverantörer och Kunder finns inte mina tidigare fakturor från denna kund med. Inte hela världen men skulle kännas bättre om jag kunde få det rätt.

Jag hittade alltså inte rätt sätt att lägga in uppgifter för en ny kund.

Hur har ni tänkt att proceduren att skapa ett kundregister ska gå till? Jag får ju nya kunder löpande. Ska jag alltid först öppna registret via Kontakter och fylla i uppgifterna där innan jag ens börjar göra fakturan? Skulle kännas bättre om jag bara kunde skriva in de nya uppgifterna i samband med att jag gör fakturan och de sedan automatiskt sparades i kundregistret. (I mitt fall har jag verkar jag ha lyckats radera en kund när jag fyllde i nya uppgifter, om du förstår vad jag menade här ovan.)
En tillhörande fråga: Siffran för kunden, “kundnummer” - hur är den tänkt att användas. Att den bestämmer ordningen i drop-down fönstret och att den fungerar att skriva in är utmärkt. Men den finns inte med i fönstret som öppnas när jag klickar på kontakter. Jag borde kunna använda numreringen till att ordna mina kontakter (när de blivit väldigt många) på något bekvämt sätt, tänker jag.
Till sist: Svenska adresser behöver ofta mer än en rad mellan namn och postnummer, t.ex om man har Box eller en c/o adress. Hur får man till det? (Om jag trycker på enter lämnar jag fönstret)

En liten instruktionsfilm?

Bästa hälsningar
Jan


#2

Har samma problem som Jan här. I tidigare versioner har jag haft kundregister i OS X:s program för kontakter. Det stödet verkar inte finnas längre. Varför inte? Jag vill absolut inte hålla koll på kundnummer på det sätt som det fungerar nu, enormt osmidigt. Eller så har jag missförstått något om hur det är tänkt att fungera.

Sen håller jag med om att det borde finnas en enkel funktion för att lägga till en till adressrad (ett plus?), det är väldigt vanligt förekommande.

En annan petig anmärkning i faktura-formulären. Tabb-ordningen i “Redigera mottagare” känns väldigt bakvänd. Borde hålla sig uppifrån och ned i vänster kolumn -> uppifrån och ned i höger kolumn.

Tack för mig.


#3

Du behöver inte hålla koll på kundnummer, det räcker med att börja skriva företagsnamn eller kontaktperson så ger programmet förslag på matchande alternativ.


#4

Kan man på något sätt få iOrdning att läsa in uppdaterade adresser från “kontakter app” istället för att lista gamla inaktuella från tidigare fakturor?


#5

inget svar?